2012. március 18., vasárnap

I. Egri Pálinkafesztivál


Az istenek könnycseppje gyógyír
Bánatra, örömre.
Én téged fogadlak egyszer majd
Gyermekként örökbe.

Egy kupica reggelire - abból bajod nem lehet,
A magyarnak csak ez adhat ihletet.
                                                                                    (Magna Cum Laude:Pálinkadal)


Valami stílusossal kezdve, azt hiszem nem is lehet más választásom mint az idézet után ezt meghallgatni! S hogy jól induljon a program természetesen csak úgy érdemes odamenni, ha meg is kóstoljuk a párlatot. Nagyon igaz volt itt is a Hagyó Kft. szlogenje "Magyar földön, magyar kézzel, magyar ésszel!" Teljes mértékben egyetértek vele.

Miután  meghallgattuk, akár végignézhetünk a helyszínen. Eger ugyan inkább a bor városa, de nagyjaink úgy döntöttek, megérdemel a másik hungarikum is egy fesztivált a városban. A márciusi hosszú hétvégén sok egyéb program mellett tehát megrendezésre került az I. Egri Pálinkafesztivál. Hogy a bejáratnál rögtön kedvet csináljanak a kóstoláshoz, egy magyar gyártású VOLVO C 202 Laplander típusú terepjáró tetején óriás pálinkáspohár volt kiállítva, amit, ha jól láttam, akkor meg is lehetett alkalomadtán csapolni - már ha van benne valamilyen nedü. A terepjáró oldalán két molinó "Magyar Csodák" felirattal, az egyiken az óriás pálinkáspohár méreteit és a rekordtanusító okmányt mutatja be, a másik pedig a magyar VOLVO terepjáró gyártásáról szól. Mindezt  a Hagyó Kft. jóvoltából tudhatta meg a nagyérdemű közönség, köztük én is. Az ott olvasott adatok szerint a pohár 103 cm magas, a talpa és a lába fémből készült, maga a pohár pedig a klasszikus tulipán formájú. Biztosan meg lehet emelni, de azért nem lehet könnyű. Ha meg tele van, akkor tényleg emberes feladat.
Tyukodi Pálinka
Miután körbenéztük az óriás poharat besétáltunk az Agria Park Bevásárlóközpont díszudvarára. Itt kaptak helyet a kiállítók, akik az ország legfinomabb pálinkáit hozták el kóstolásra és természetesen vásárlásra is. Meg kell mondjam eddig nem nagyon foglalkoztam a pálinkával behatóbban. Volt, amelyik ízlett, de a legtöbb inkább nem. Kik is jöttek el az országból! Ismerős és ismeretlen nevek számomra. A Rézangyal EGER márkanevet ismertem, hiszen helyi, a többivel már bajban lettem volna, ha fel kell sorolnom legalább hármat. A Panyolai Szilvórium, biztos eszembe jutott volna de a többi kiállítóról nemigen hallottam. Azért itt képviseltette magát a Gyulai Pálinka Manufaktúra, a Prekop Pálinka, a Rákóczi Fejedelmi Pálinka Udvarház, a Szicsek Pálinkafőzde és a Tyukodi Pálinka. Ennél az utolsónál végül is kóstoltam. Kiválasztottam az AlmaBodza pálinkát. A neve nekem nagyon jól hangzott. Íze eléggé simulékony, tehát elmondhatom nem volt rossz, de nem lesz mindennapi kedvencem sem. A kóstolás nálam összesen 2 cl-t jelentett és csak ebből az egy fajtából. Többre nemigen lettem volna hitelesítve. Megkérdeztem milyen sorrendben és hogyan történik a pálinkakóstolás. Itt is a legsemlegesebb ízűvel szokás kezdeni, aztán pedig fokozatosan az erőteljesebb ízek felé haladni. Közte pedig lehet sajtot, almát rágcsálni, hogy a száj pH értéke helyreálljon, ezáltal az ízérzékelés ismét megfelelő legyen. Így hasonlónak gondolom a borkóstoláshoz, de az alkoholfok jeletnősen eltér. Még azt is hozzáfűzték, hogy általában egy normál kóstolás 5 X 2 cl. Azt hiszem, ennyi engem már vízszintesbe vinne, főként pedig kóstolgatva.

Március 15-én mutatták be hivatalosan is az Egri Csillag bort, este volt az ünnepséggel egybekötött palackbontás Ezzel kapcsolatban pénteken délben rekordot készültek felállítani mégpedig 1000 adagos üstben Egri Csillag tokány készítésével, amit cipóban tálalnak fel. Ennek a fő szervezője Csetneki László volt a Magyar Gasztronómiai Szövetség Észak-bükki régiójának elnöke. A Rádió Eger tudósítása szerint a főzésnél nem használtak fel vizet, csak Egri Csillagok bor hozzáadásával érték el a megfelelő hígítást. A receptet közzétették a rádióban, de a helyszínen a főszakács is szívesen elmondta az érdeklődőknek hogyan is készítette a tokányt Az üstöt a tér közepén állították fel a Hagyó Kft. pálinkafőző szerkezetei mellett.

A pálinkafőzdék mellett azonban egyéb kézműves termékeket is lehetett kapni. Megint volt kézműves sajt, mint a Magyarok Vásárában. Egy másik helyen sokféle mézes terméket lehetett kapni a mézektől kezdve a viaszgyertyákon keresztül a mézes magvakig, mindenféle szörpöket és lekvárokat. A gombafélék sem maradtak ki a kínálatból, nem is tudom felsorolni hányféle gombaport és keveréket lehetett választani az egyik standon. Édesszájúakra gondolva volt erdélyi kürtőskalács és mindenféle rétes. Másik helyen kivonult az Excalibur étterem, s nem hagyta éhezni a vendégeket, akik rögtön mellette asztaloknál el is fogyaszthatták a kiváló finomságot egy-egy pohár tüzes nedü, vagy illatos bor kíséretében.
Azért programok nélkül sem maradt a nagyérdemű. Pénteken este Molnár Ferenc Caramel szórakoztatta a nézőket, szombat estére pedig a Sugarloaf együttest várták.

10 megjegyzés:

  1. Jó kis program... egy kupica pálinkára mindig vevő vagyok! :)

    VálaszTörlés
  2. Nahát! Az a sárga csoda, micsoda csoda?
    A többi is csudás. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A sárga csodáról itt olvashatsz! http://www.palinkaabc.hu/index.php/79-hirek/100-palinka-fesztival-eger. Másold be a böngésződ címsorába. Én sem tudok többet róla, csak amit itt leírtak. De tudok jobbat írd be azt a böngészőbe, hogy Volvo c202 laplander és mindjárt kijön egy rakat találat. Ott aztán elmazsolázhatsz.

      Törlés
    2. Nahát ... mint a chokito. Ronda, de meglehet jó. :)

      Törlés
  3. Szupeeeeer! Egészségetekre! Kocc! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Én ugye igazit ittam, de egy virtuálissal neked is az egészségedre!

      Törlés
  4. A pálinkát nem nagyon, de a pálinka és egyéb fesztiválokat annál inkább kedvelem. Eger megadta a módját, örülök, hogy jól érezted magad :-)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazság szerint a pálinkát én is csak módjával, sokkal jobb egy pohár illatos rizling.
      Persze, hogy jól éreztem magam. Másképp nem is tudnék róla írni.

      Törlés